Incasseren kan je leren!
‘Bang om de ander te kwetsen’ is de meest voorkomende reden die ik hoor om iemand geen kritische feedback te geven. En die reden is zo gek nog niet als je hoort wat er zoal gebeurt met ons wanneer we feedback ontvangen. Een aantal varianten:
We gaan ons direct verdedigen, omdat er iets belicht wordt waar we (als we eerlijk zijn) zelf ook van balen of onzeker over zijn.
We klappen dicht, omdat er zo veel andere dingen spelen dat we geen ruimte ervaren om de feedback te incasseren.
We concluderen uit de feedback dat we totaal ongeschikt zijn voor ons werk en we dringend op zoek zullen moeten naar een andere baan. (Dramatische variant)
En dan nog de ontwikkel-junkies die, zonder goed door te vragen, direct in de actiemodus schieten en blij zijn dat er weer iets is om aan te werken.
Ik herken ze alle vier, afhankelijk van hoe het wordt gebracht en hoe ik me zelf voel op dat moment. En in alle gevallen probeer ik eerlijk te zijn naar mezelf; Klop het voor mij? Herken ik het? Heb ik doorgevraagd? Is dit het einde van mijn loopbaan of valt het wel mee?
Trainingen zijn vaak gericht op het geven van feedback, maar hoe we het ontvangen is minstens zo belangrijk om tot een goed gesprek te komen. Mijn tip: leer te incasseren! Ontdek waar jouw gevoeligheid zit wanneer je feedback krijgt, kijk er met wat humor naar en ga weer staan! En voor diegene die feedback geeft; gun die ander de tijd om te incasseren en weer te gaan staan! Help elkaar om hier beter in te worden!